Wat collega’s er van vinden

Stedelijk museum

“Wij zetten de livestream in als middel om meer betrokkenheid te genereren onder onze volgers bij een evenement of tentoonstelling.

Livestreamen is voor het Stedelijk een fijn en laagdrempelig middel vanwege de korte productietijd en de lage kosten en de mogelijkheid tot interactie met de volgers. Tijdens de live tours roepen wij actief op om vragen en opmerkingen te delen in de comment-sectie zodat de gids van de live rondleiding deze direct kan beantwoorden.

Daarnaast slaan wij de video altijd op en plaatsen we die later nog een keer op onze timeline, waarbij er weer nieuwe kijkers zijn met nieuwe vragen die wij dan ook weer kunnen beantwoorden. Op deze manier wordt de live opname ook een gewone video die kan worden hergebruikt. Hoewel door het filmen met smartphone de productietijd kort en de kosten laag zijn, is de juiste training belangrijk. Basistips zoals het horizontaal houden van je smartphone, het uitzetten van je berichtmeldingen en checken van het geluid zijn essentieel.

Daarnaast blijft het inplannen van een live video op Facebook en het live gaan vanuit deze planning af en toe lastig, hulp daarbij is daarom erg fijn! Wanneer wij rekening houden met al het bovenstaande en onze rondleiding aanpassen om een actueel onderwerp en evenement, zoals Internationale Vrouwendag of een huidige tentoonstelling in het museum, merken we een grote mate van betrokkenheid vanuit onze volgers.

Voor het Stedelijk is het daarom de moeite waard gebleken te investeren in een aantal trainingen om de Facebook live tool nog beter in te zetten en zo nog meer betrokkenheid te genereren vanuit de volgers.”

Een voorbeeld is de Internationale Vrouwendag Video.

VIDEO: de Internationale Vrouwendag

Van Gogh Museum

“Door live rondleidingen kunnen wij internationale fans onze tentoonstellingen en vaste collectie laten zien, alsof ze er zelf bij zijn!

Live guided tours zijn voor het Van Gogh Museum een van de belangrijke tools om onze missie (Het Van Gogh Museum maakt het leven en werk van Vincent van Gogh en de kunst van zijn tijd toegankelijk en bereikt zoveel mogelijk mensen om hen te verrijken en te inspireren) te volbrengen op social media. Onze fanbase is zeer internationaal en daarom ligt er een belangrijke taak voor de social media kanalen, het digitaal beschikbaar maken van onze collectie en kennis voor alle fans van Vincent van Gogh wereldwijd. Door onze live rondleidingen kunnen wij deze internationale fans onze tentoonstellingen en vaste collectie laten zien, alsof ze er zelf bij zijn.

Wij vinden het heel bijzonder dat fans vanuit de hele wereld met ons meekijken en reacties plaatsen. Er zijn dan even geen grenzen en vliegreizen nodig om in het Van Gogh Museum te zijn. Onze werkwijze wordt met de livestream verder geprofessionaliseerd. Daarmee groeien onze samenwerkingen intern met de afdelingen Educatie & Interpretatie en Collectie & Onderzoek en doen wij veel kennis op tijdens trainingen en lessen van video professionals.”

Kijk onze livestream in de tentoonstelling ‘Van Gogh & Japan’.

VIDEO: Van Gogh & Japan

Museum Hilversum

“We willen met livestreaming onze fanbase mee laten genieten van een evenement of tentoonstelling en hiermee ons bereik en uiteindelijk ons netwerk vergroten!

Museum Hilversum programmeert in het hart van de Mediastad, een gevarieerd programma vol mediakunst- en cultuur. We willen met livestreaming onze fanbase mee laten genieten van een evenement of tentoonstelling en hiermee ons bereik en uiteindelijk ons netwerk vergroten. Een live verslag dat we soms met één camera of met meerdere camera’s vastleggen.

Interessant is de directe interactie met ons publiek, anders dan bij de standaard videomarketing; men kan direct op live gebeurtenissen reageren. Dankzij de training en fijne samenwerking met Onswerk.tv hebben we de techniek onder knie gekregen en kunnen we hier goed mee aan de slag.”

Kijk onze livestream in de tentoonstelling ‘Trigger’ van Ruud de Wild.

VIDEO: Trigger’ van Ruud de Wild

 

Cursus Data

donderdag 13 september 2018
maandag 24 september 2018
donderdag 29 november 2018

De datum voor deel 2 van training wordt in overleg per museum bepaald.