Mediavrouwen opent in Museum Hilversum

Persbericht 6 sept 2019

De wereld van beeld en geluid lijkt misschien een mannenwereld, maar niets is minder waar. Als we ons vizier richten op de vrouwelijke pioniers, blijkt de mediawereld voor een belangrijk deel door vrouwen te zijn uitgedacht en vormgegeven. De tentoonstelling Mediavrouwen brengt 30 pioniers samen en laat zien wat vrouwen voor de emancipatie van de mediakunst en –cultuur hebben betekend. Een expositie met herkenbare, soms onverwachte en inspirerende verhalen: een ode aan deze pioniers. Mediavrouwen is van 28 september t/m 31 december in Museum Hilversum te zien.

Nicoleet Bruining @VPRO  Eva Jinek
@Pim van Boesschoten
Marleen Stikker                   Nikkie de Jager
@Leon van den Broek


Niet eerder is op deze manier een terugblik gegeven op de actieve rol die vrouwen hebben gespeeld. Van fotografie, documentaire film en radio tot televisie, videokunst en online. In de wereld van de radio en televisie  was de rol van de vrouw in het begin misschien nog wat traditioneel, maar dat veranderde in de jaren zestig. Radio- en TV pioniers als Mies Bouwman en Sonja Barend, maar ook Hanneke Groenteman, Linda de Mol en Sophie Hilbrand worden besproken. ‘Het is een mix aan historische en hedendaagse pioniers,’ aldus Van Breugel. ‘Want ook in de huidige tijd kennen we belangrijke mediavrouwen, bijvoorbeeld videokunstenaar Wendelien von Oldenburgh. Soms omdat ze als eerste met een bepaald medium actief waren of een doorbraak veroorzaakten met een nieuwe toepassing.’

Samenwerking
De expositie Mediavrouwen is een samenwerking van Museum Hilversum en het Nederlands Instituut voor Beeld en Geluid. ‘We zijn trots om via deze prachtige tentoonstelling een eerbetoon aan enkele van de grootste vrouwelijke makers in de Nederlandse mediageschiedenis te brengen’, aldus Eppo van Nispen tot Sevenaer, directeur Beeld en Geluid. ‘Het is een mooie aftrap van onze samenwerking.’ De twee Hilversumse musea hebben een strategische samenwerking. Naast programmatische afstemming organiseren ze één keer per jaar een gemeenschappelijke tentoonstelling met als doel om bezoekers te inspireren met mediakunst- en cultuur en maatschappelijk relevante thema’s te bespreken. Hiermee willen ze ook de positie van Mediastad Hilversum in cultureel-economisch opzicht versterken.