Podcast nieuwsfotografie

In de eerste podcast vertellen Marieke van der Velden en Philip Brink over hun serie Children of the Labyrinth.In de tweede podcast vertelt Marc Prüst over nieuwsfoto’s en de collectie van Museum Hilversum.

Marieke van der Velden en Philip Brink wonnen met hun serie Children of the Labyrinth de Prijs voor Storytelling

Elke dag worden we overspoeld door nieuwsfoto’s. Die laten zien wat er in de wereld is gebeurd, maar die foto’s laten ook veel dingen níet zien. Op school leren we begrijpend lezen, maar deze aflevering van Gooise Museumschatten is een pleidooi voor begrijpend bééldlezen. Dat is precies de reden waarom Museum Hilversum nieuwsfotografie verzamelt. Caspar Stalenhoef spreekt daarover met Marc Prüst in de podcast die je hieronder in zijn geheel kunt luisteren.

De besproken foto’s kun je hier in de Collectieportal bekijken:
- Pim Fortuyn en Ad Melkert op 6 maart 2002, gemaakt door Marcel Antonisse;
- Zorgmedewerker aan het begin van de coronacrisis, 11 april 2020, gemaakt door Jiri Büller;
- Sigrid Kaag dansend op tafel, 17 maart 2021, gemaakt door Martijn Beekman.

Gooise Museumschatten is een programma van Gooi & Vecht-regioconservator Laura Grijns en wordt mede mogelijk gemaakt met steun van de provincie Noord-Holland. Podcastproductie: Caspar Stalenhoef. Muziek: ‘Borough’, ‘Mosic’ en ‘Palms Down’ van Blue Dot Sessions.